Головна » Файли » Власні розробки » Українська література 9 клас

УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ з української літератури
[ · Скачати дистанційно (3) ] 07.10.2017, 11:24

 

УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ з української літератури

КЛАС: 9

ТЕМА: Т.Г. Шевченко - геній українського народу, творець національної спадщини.

МЕТА: показати велич і неповторність творчої спадщини Т.Г. Шевченка, його значення для розвитку української літератури, історії; дослідити мало відомі факти життя митця ; перевірити набуті учнями знання з теми розвивати естетичні смаки школярів, уміння працювати у групах;виховувати любов до рідної землі, свого народу, його мови і культури.

ЕПІГРАФ:

Він належить до тих людей-світочів, що стають дорослими для

Всього людства і що в пошані...

Знаходять своє безсмертя.

Олесь Гончар

ХІД РОБОТИ

І.Енергетичний ланцюжок мотиваційних резервів.1 . Вступне слово вчителя.

Нас просто не існує без Шевченка. У ньому вся наша історія, все буття, всі мрії. Магія Шевченківського слова незбагненна. І сьогодні, діти, ми з вами на дещо незвичайному уроці продовжуємо розмову про Кобзаря, про його велич, майстерність, геніальність.

« Літературна розминка» допоможе зробити перший крок.

2. Гра «Закінчи речення»

Діти, я зачитую початок речення, а ви його закінчуєте ланцюжком.

1 .Т.Г. Шевченко - це .. .(геній, пророк, художник...)

2.Моя улюблена поезія митця.. .(назвати і зачитати напам'ять уривки з творів).

II. Мотивація навчання школярів

Оголошення теми уроку.

Зчитування та обговорення епіграфа.

3. Мету і завдання уроку зачитують учні ( Робота з міні-підручником).

- Як ви вже звернули увагу аркуші мають дві колонки: 1- цілі уроку; 2 - мої висновки. Я пропоную вам зробити тут свої записи в кінці уроку.

III. Основна робота на уроці.

1 . Слово вчителя.

«Чи обов'язково доля Шевченка мала бути тяжкою і трагічною?» - таку проблему поставимо сьогодні в класі.

Що ж вона таїть у собі? Щоб більш прозорим зробити питання, проведемо словникову роботу (робота з тлумачним словником).

Доля - хід подій, збіг обставин, незалежних від бажання, волі людини.

 

Трагічна (трагедія) - нещастя, страшна подія, тяжке переживання. Занотуйте, будь ласка , у міні-підручниках свої запаси.

- Щоб набратися позитивної енергії і налаштуватися на хвилю творчості
прослухаємо читання напам'ять вірша Романа Лубківського «Автопортрет 1843
року» (учень читає напам'ять поезію.)

2.Пояснення основної роботи.

Наш клас сьогодні поділений на групи:

Біографи , Літературознавці, Мистецтвознавці.

Міні - колективи мали випереджене домашнє завдання. Зараз кожна група розповість про своє дослідження.

Після виступу кожного на аркушах записуємо свої висновки з приводу проблеми уроку. Папірці закріплюємо на дошці, імітуючи промінці сонця.( Метод «Снігова куля»).

Першою виступає група «Біографи» ( учні освітлюють свою роботу у проектній формі «Родинне дерево Шевченків»).

План виступу

1. Гілки Шевченкового роду.

«... З його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо...»

Вікторина «Основні дати життя».

- Прослухавши виступи учнів, діти, ви можете задати питання з теми, яку щойно прослухали. А зараз заповнимо аркуші-промінці і закріплено їх на дошці.

Варіанти виступів:

1.Майбутнє закладається у дитинстві: риси характеру, погляд. 2.Суспільне становище родини: бідність злидні.

З.У ранньому віці позбувся підтримки матері та батька.

Слово вчителя.

- Шевченко ввійшов у літературу саме тоді, коли почалося стрімке відродження
національної культури, і вже ніяка сила не могла зупинити цей процес.
Українське слово прорвалося, сміливо заявило, що воно має право на існування,
духовним поставником якого був Тарас. У творчості митець головну роль віддає долі
народу. І група « Літературознавців» підготувала матеріали з теми: « Тяжка доля у
творах Кобзаря».

План виступу

1. Трагедія українського народу у творах митця ( виступ лідера групи ).

Розгадування кросвордів з теми.

Виконання пісні.

Тестові завдання.

Прослухавши виступ, кожна група робить висновки і формулює відповіді на аркушах-промінцях.

Варіанти відповідей:

1 . Описував себе і своє життя у творах.

2.Твори Шевченка - душевний неспокій життя.

 

Слово вчителя.

- Не можемо не згадати ще про один талант генія. З юних літ у Тараса Шевченка виявились неабиякі здібності до малювання. Марив художницькою долею, бачив себе тільки в мистецтві. « Мистецтвознавці» провели свої дослідження і зараз поділяться висновками.

План виступу

1. Репродукції картин Тараса Шевченка.

Словесне художнє малювання.

Вікторина « 3 якого твору».

Інсценування «Викуп з кріпацтва».

Після роботи учні заповнюють висновки, оформлюючи їх на аркушах.

Варіанти відповідей:

1. Змальовує тяжкі моменти життя українців.

Твори - картини.

Відтворював картини особистого життя («Батькова хата»).

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ.

1. Слово вчителя.

- Виступи кожної групи були цікаві, змістовні, емоційні. Та повернемося до
проблеми, яку ми поставили перед собою на початку уроку:

«Чи обов'язкова доля Т.Г.Шевченка мала бути тяжкою і трагічною?» У цьому нам допоможуть нотатки-висновки, над якими ви працювали впродовж цього уроку. Підсумуємо матеріали досліджень.(Учні роблять висновки, використовуючи «Снігову кулю»).

А на завершення заповніть таблицю «Мої висновки» у довільній формі.

2.Рефлексія.

Оцінка заняття в емоційному і змістовому аспектах.

Використовуємо метод «Мікрофон по колу». Кожна група відповідає на своє запитання:

1 група - сподобалось - не сподобалося.

2 група - було добре - було погано. Чому?

3 група - навіщо нам потрібні цізнання?

Оцінювання.

- Я пропоную лідерам груп оцінити своїх товаришів за класну та дослідницькому
роботу.

V. Домашнє завдання.

Підготуватися до письмового твору за творчістю Т.Шевченка

Категорія: Українська література 9 клас | Додав: anzhela | Теги: Урок-дослідження Шевченко
Переглядів: 421 | Завантажень: 66 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar